De breigroep

Al 20 jaar breien mensen voor Roemenië. De breisters komen niet alleen uit de Alblasserwaard en omgeving, zoals Bleskensgraaf, Papendrecht, Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Ridderkerk en Dordrecht, maar er wordt zelfs in Amsterdam voor onze stichting gebreid. De handwerkclub van ‘Zorgcentrum Uitzicht’ te Vlaardingen breit ook voor onze stichting. Van zanggroep ‘Gloria’ komt er ook steeds meer breiwerk binnen. Ze breien zo mooi alsof het uit de winkel komt!

Het afgelopen jaar zijn er drie breigroepen bijgekomen.
Ten eerste de breigroep van de PCOB te Alblasserdam; deze bestaat alweer twee jaar. Elke maand komen de breisters/haaksters bij elkaar ten huize van Joke en hebben een gezellige middag en breien voor het goede doel: Roemenië.  Daarnaast is er bij de Levensbron in Ridderkerk een aantal vrouwen begonnen met een handwerkmiddag. Ook zij hebben al veel handwerk ingeleverd. Als derde is er pas een breigroep ontstaan in Boven-Hardinxveld. Zij hebben ook al veel ingeleverd en hebben spontaan een lakenactie gehouden voor Roemenië.

De breisters in de Alblasserwaard gaan ook nog steeds door. Bij ‘’t Hoochhuis’ in Alblasserdam zijn ook veel breisters actief. Velen kunnen het handwerk zelf niet missen, dit is gelijk een doel voor hen.
Zo hebben heel veel sjaals, mutsen, truien en dekens een ander thuis gevonden in Roemenië, waaronder de plaatsen Cluj-Napoca en Botosani. Vele mensen, waaronder een flink aantal kinderen, zijn er weer blij mee gemaakt.