Ouderensponsoring

De situatie van ouderen in Roemenië is voor zeer velen dramatisch te noemen vanwege de lage pensioenen. Een gepensioneerde ontvangt meestal niet meer dan €90,- per maand. Omdat kosten van levensonderhoud al veel hoger uitkomen (reken daartoe energie, huur e.d.), lijdt deze groep veel armoede. Voor voedsel en kleding is er vrijwel geen geld beschikbaar. Daarbij komen voor vele ouderen ook nog eens kosten voor zaken die betrekking hebben op de gezondheid. Een bijzonderheid daarbij is ook dat weduwen pas een uitkering krijgen als ze langer dan 40 jaar getrouwd zijn op het moment dat hun man overlijdt. ‘Ecce Homo’ heeft dit probleem onderkent en probeert ouderen meerdere keren per jaar te helpen met voedselpakketten. Daarnaast zijn er 2 parttime sociaal werkers werkzaam voor deze groep. De sociaal werkers begeleiden deze mensen door middel van gesprekken, hulp bij gezondheidsproblemen, zoals het krijgen van financiële vergoedingen en het verstrekken van de voedselpakketten. Als ‘Stichting Draagt Elkanders Lasten’ dragen we al enkele jaren bij in de kosten voor de voedselpakketten en sinds 2015 zijn we ook gestart met een sponsorproject. Voor € 25,- per maand kan iemand vanuit Nederland een Roemeense oudere ondersteunen. De nood onder de groep ouderen is enorm schrijnend.

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met onze coördinator gezinssponsoring door het onderstaande formulier in te vullen.